יום חמישי, 13 בספטמבר 2012

סקירה: גוגל נקסוס 7" בארץ הקודש


גוגל, אשר ראתה שהאייפד מצליח כל כך, החליטה שגם היא רוצה חלק מהעוגה. בפברואר 2011 גוגל שחררה את גירסא 3 Honeycomb אשר היתה מיועדת לטאבלטים. החל מאותו רגע זה נראה שכולם רוצים לקנות טאבלט (אנדרואיד או IOS) גם אם הם לא יודעים מה לעשות איתו.
כשאמזון קפצה למשחק ולקחה את האנדרואיד והתאימה אותו לשוק הE-readers גוגל הבינה שעליה להשיק טאבלט קטן וזול שיתחרה ישירות באמזון.
אז גוגל פנתה לאסוס וביקשה לתכנן ולייצר את הגוגל טאבלט הראשון שלה. ה-Nexus 7.
וגם המחיר היה אטרקטיבי - 199$ לגירסת ה-8GB ו-249$ עבור 16GB.















גוגל החליטה שהיא לא משווקת את המכשיר מחוץ לארה"ב (לפחות לא בשלב הראשון). היחידות (או יותר נכון מאות אלפי היחידות) הראשונות נחטפו בין לילה מהחנות של גוגל באינטרנט.
מספר מועט של משווקים הצליחו להשיג ידם על דגמי ה-16GB וגם המלאי שלהם נגמר מהר מאוד.

אז איך ניתן להשיג אותו בארץ הקודש?
בארצנו הקטנטונת ניתן להשיג את ה-Nexus 7  בחנויות ביבוא אישי במחירים של 1800 ש"ח.
אני את שלי קניתי ב-1100 ש"ח כולל מיסים טבין ותקילין וזאת בלי דוד מאמריקה. ואני אסביר לכם איך.
ישנן מספר חלופות (נכון למועד ההזמנה שלי):
הראשונה - לרכוש את דגם ה-16GB ב-249$ לפני מיסים ולבצע משלוח לארץ. לא כל אתר שולח לארץ או שהמשלוח לא משתלם. בהמשך אסביר כיצד לעקוף מגבלה זו.
השניה - להזמין מהאתר של גוגל ה-Goggle store את דגם ה-8GB (כמובן שאפשר גם את ה16GB). הבעיה שהאתר חסום למחשבים שאינם בארה"ב.

אני בחרתי באופציה השניה וזאת מאחר ולא היה לי צורך ביותר מ-8GB (ומישוקלי תקציב שכללו כבר שני טאבלטים אחרים באותו חודש) והעובדה שאני תמיד אוהב לעשות דברים בצורה המסובכת אך מאתגרת.
לשם הרכישה הייתי צריך להסוות את ה-IP שלי כ-IP אמריקאי.
אני השתמשתי בתוכנת ProXPN אשר התגלתה כהכי נוחה לשימוש. (השתמשתי בה גם כדי להירשם לGoogle Music)
 ישנם גם אתרים אשר מאפשרים לגלוש דרכם ב-PROXY אבל אני מעדיף להימנע מכך מאחר ואין לדעת אם הם שומרים את המידע שאתה מקליד דרכם.
ישנה דרך אחרת וזאת בשימוש בדפדפן TOR . מדריך כאן. אך מסיבה לא ברורה זה לא עבד לי כמו שצריך.

את הטאבלט שלחתי לכתובת הפיקטיבית שלי שדרכה אני מזמין הכל מארה"ב. אני משתמש ב-Buy2USA אבל יש אתרים כמו Mustop ואחרים אשר מציעים את אותו שירות. ל-Buy2USA יש מבצע על שילוח עד הבית של ה-Nexus 7 במחיר של 15$ עד סוף החודש.
סך הכל מיסים ושילוח עד הבית יצאו לי 220 ש"ח.

עבר שבוע וקיבלתי את המכשיר. מאחר וראיתי את סרטוני ה-Unboxing שהתקשו בפתיחת הקופסא, ידעתי כבר למה לצפות.
אז מה יש לנו בקופסא:
הטאבלט עצמו כמובן
מטען לחשמל (שקע אמריקאי)
כבל Micro USB.

עיצוב
למרות שמדובר בטאבלט אשר עולה "רק" 200$ העיצוב שהוא משדר הוא של איכות בניה ללא פשרות. הגימור הפלסטיקי מאחור אינו מרגיש זול וההטבעה של הלוגו של Nexus משתלבת יפה בגב המכשיר. הפתח התחתון לאורך הינו פתח הרמקולים.













כפתורי הווליום וההדלקה ממוקמים במקום נח בפינה העליונה מימין. הם נמצאים למעשה על חלקו האחורי (השחור) של המכשיר ולא על טבעת האלומיניום שמקיפה אותו. מיקום זה מצריך קצת זמן להתרגל אליו. אך כאשר מתרגלים להחזיק את הטאבלט עם יד שמאל (ולתפעל אותו עם ימין) אזי המיקום האחורי הגיוני יותר.













מלמעלה ומשמאל אין כפתורים כלל. בעצם לא מדויק. מצד שמאל למטה ישנן קונקטורים שטוחים. בבדיקה באינטרנט הסתבר שאלו נקראים Pogo pins ומשמשים לחיבור של אביזרי הטענה או דאטה למינהם. מה שאומר שכנראה שבקרוב נראה עריסות להטענה או אודיו.













ומלמטה יש לנו את יציאת האוזניות הסטנדרטית וחיבור MicroUSB להטענה וחיבור למחשב.















חומרה
ה-Nexus 7 מצויד במסך 7" ברזולוציה של 1280*800 עם 216 PPI בטכנולוגיית IPS. מה שהופך אותו למסך איכותי מאוד ביחס לגודלו. כמו כן גורם לך לשאול כיצד הכניסו מסך כל כך איכותי בתג מחיר שכזה.
מה שמעלה עוד יותר את שאלת המחיר הינו המעבד. הטאבלט מצויד במעבד של Nvidia מסוג Tegra 3 בעל 4 ליבות במהירות 1.3 GHZ וזכרון בנפח של 1GB.
מקדימה ישנה מצלמה אחת צנועה עם סנסור בגודל של 1.3 מגה-פיקסל. השימוש הבסיסי שלו הינו כמובן לשיחות וידאו בסקייפ או תוכנות אחרות למרות שכבר הצליחו לגרום לו להקליט סרטונים ברזולוציה של 720P.
לשם עמידה ביעד המחיר האגרסיבי אסוס וגוגל החליטו לותר על המצלמה אחורית. לדעתי זה חבל מאוד. למרות שברוב המקרים לצלם בטאבלט זה לא הדבר הכי טבעי, אך בשל מידותיו הקטנות של הNexus 7 קל לקחת אותו באמת לכל מקום וישנם רגעים שמתעורר הצורך לצלם.
ה-Nexus 7 מצויד בסוללה בקיבולת 4325MHA אשר אמור להספיק ל-9 שעות וידאו. אני יכול להגיד שבשימוש בסיסי של אינטרנט ומיילים הסוללה מחזיקה 4-5 ימים. בשימוש יותר מסיבי של סרטי Youtube (שעה פה, שעתיים שם) , הגעתי ליומיים וחצי. מכובד לכל הדעות.

תוכנה
ה-Nexus 7 הינו המכשיר הראשון בעולם שהתהדר במערכת ההפעלה החדשה של גוגל 4.1 או בכינויה JellyBean. מעבר לשיפורים קלים בממשק ובפיצ'ירים הבסיסיים של המערכת (לעומת ICS), השיפור המשמעותי ביותר שכולם ציפו לו הינו פרויקט Butter. הטמעת הפרויקט במערכת ההפעלה אמור להפוך את המערכת לקלילה, זורמת ומהירה הרבה יותר. למעשה המטרה לגשר על הפער שנוצר בחלקות המערכת שאפל מומחית בישומה במכשירי IOS השונים.
אני יכול להגיד שאכן המכשיר מרגיש מהיר ביותר. למרות שיש לו מהירות ליבה נמוכה מזו של הTF700 שברשותי, המערכת עובדת הרבה יותר מהר מרגישה טבעית ללא תקיעות או לאגים אשר התרגלנו מאנדרואיד עד היום.
אני לא אתמקד בכל השדרוגים האחרים שגוגל הכניסה ל-JB מאחר וסקירה של המערכת ההפעלה הזו כבר בוצעה בעבר ואנו רואים היום יותר ויותר טלפונים אשר מקבלים את העדכון (אם מהמפעילות או באמצעות רומים מבושלים).
בשניה הראשונה שהדלקתי את המכשיר לא שמתי לב, אבל כל המכשיר, כולל הממשק, מתוכנן לשימוש במצב מאונך (Portrait). למעשה הכל יותר דומה לממשק של טלפון ענק מאשר טאבלט קטן. החל מסידור הכפתורים במגירה למטה (וכפתור אפליקציות מרכזי) דרך שורת ה-Notifications העליונה והאוריינטציה שלא משתנה כשמטים את הטאבלט למצב אופקי.

















ב-JB הכניסו מערכת Notifications חכמה אשר מאפשרת להציג מידע נוסף בתוך ה-Notification עצמו. לדוגמא קריאה של התחלת המייל מתוך ה-Notification, במקרה של מספר מיילים ניתן לראות גם ממי קיבלנו את המיילים ללא כניסה ל-Gmail. תכונה זו אפשרית על ידי Pinch-to-zoom על ה-Notification . כמו כן ניתן לעשות Snooze לפגישות, לעשות Share לתמונות או הורדות. הסוגיה היחידה שקצת מפריעה היא שמסך ה-Notification לא יורד עד הסוף (לעומת בסמארטפון) ואז הוא תקוע באמצע ו"קשה" יותר לסגור אותו.


















כאשר בארה"ב קונים את ה-Nexus 7 מקבלים 25$ לקניה ב-Google Play. כמו כן מקבלים את Google Music, Play books, Play Magazines ו-Play Movies & TV. בתור ישראלים אסור לנו לפסוח על האפשרות לקבל את מה שלא מגיע לנו. וכך גם אני..."אני רוצה את ה-25$ שמגיעים לי, בבקשה"
בעת ההדלקה של המכשיר יש צורך להתחבר באמצעות VPN לפרוקסי אמריקאי. אני השתמשתי במדריך הפשוט הזה. תוך שניות הופיעו לי האפליקציות שלעיל ואחרי 10 דקות כבר ראיתי את ה-25$ מחכים לי ב-Google Wallet (כמובן שהייתי צריך להכניס את פרטי האשראי שלי לפני האקטיבציה). ה-25$ יכולים לשמש אותי לרכישת אפליקציות, ספרים, מוזיקה או סרטים (כאשר למעט אפליקציות לכל השאר צריך להפעיל את ה-VPN כדי להוריד תכנים).

סרטון קצר שהכנתי להראות איך המכשיר מתפקד:



סיכום:
כשקניתי את ה-Nexus 7 הוא היה אמור להיות מתנה לבני בן ה-3. בעיקר בגלל שהוא היה טוחן לי את הטלפון בלראות YouTube ולשחק פאזלים. סיבה שניה הייתה בכדי שיהיה טאבלט קטן בבית כדי לגלוש בסלון כשאני בעבודה עם ה-TF700. אז בחרתי ב-Nexus 7 משיקולי איכות ביחס למחיר. הרי טאבלטים סינים זולים ב-150$ לא הייתה בעיה למצוא לפני יציאת ה-Nexus 7, אבל איכות המסך והמעבד שלהם הייתה ירודה ביותר.
אז רציתי טאבלט פשוט וזול ואני יכול להגיד שהתאהבתי. מספר מקומות ברשת אמרו שזה טאבלט ה-7" הכי טוב שיצא אי פעם (וחלקם עדיין מחזיקים בדעה זו גם לאחר יציאת הKindle fire HD). הממשק האיכותי, המסך היפיפה ומערכת ההפעלה שפשוט גורמת לך להרגיש מושלמת. לאחר הרבה ניסיונות, גוגל הצליחו להגיע לרמת האינטגרציה והחלקות ש-iOS הגיעה בזמן השקתה. רק שמעבר להשוואת הפערים בתחום הזה, אנחנו מקבלים את כל יתר ה-goodies שמערכת אנדרואיד פתוחה נותנת לנו.
המכשיר הינו אחד המכשירים המשלבים תוכנה, חומרה, עיצוב וממשק לחבילה אחת מושלמת. אין ספק שה-Nexus 7 נמצא ברמה משל עצמו ויתחרה ראש בראש לא רק באמזון אלא גם ב-Ipad mini המגיע בקרוב. רק שהפעם הקרב בין הענקיות לא הוכרע וה-Nexus 7 הולך לעמוד בו בכבוד.



שתהיה לכולנו שנה טובה ופוריה, שסוללות מכשירנו תהיינה תמיד טעונות, ששדרוגי תוכנה ירבו כרימון ושנחשף לטכנולוגיות חדשות הבאות עלינו לטובה.


3 תגובות:

  1. היי. סקירה מעולה. בדיוק קניתי גם אז תהיתי אם תוכל לעזור לי בשתי שאלות.
    1. איך אתה מטעין? אני כרגע רק עם המחשב כי המטענים של הסלולרי לא מצליחים. קנית מתאם?
    2. קניתי את המכשיר למטרות לימודים. הבעיה שעד עכשיו אני לא מצליח למצוא תכנה שתצליח לבצע חיפוש בעברית בPDF. מוזר שבHTC אותן תוכנות עושות את העבודה אם אני כותב הפוך את מילת החיפוש בעברית אבל פה שום דבר לא עובד. יש לך עצה?
    תודה מראש!

    השבמחק
  2. קודם כל תודה על הפירגון.
    1. המכשיר הגיע עם מטען לקיר וכבל USB. בהתחלה הטענתי אותו דרך המחשה אבל ברגע שאתה מחבר מתאם לשקע ישראלי הוא נטען גם בלי בעיה מהקיר.
    2. אני לא יודע באיזה תוכנה השתמשת בHTC. בדקתי גם בסמסונג גלקסי עם JB וגם אני לא מצליח לחפס בעברית. אם תגיד לי במה השתמשת בעבר אני אוכל לנסות לבדוק מה הבעיה.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה על התשובה המהירה. עכשיו בדקתי עוד פעם ב-HTC ומתברר לי שהקבצים שהצלחתי לחפש בעברית היו DOC ולא PDF. גם בסלולרי אי אפשר לחפש בעברית ב-PDF.
      זה ממש מעצבן.

      מחק